zaterdag 16 juni 2007

Filmreview: Spider-Man 3

Het is alweer tijd voor het derde deel van de Spider-Man saga. Vanzelfsprekend ben ik deze film gaan kijken om te zien of mijn teken- en stripheld van vroeger ook tot zijn recht word gezet. De film zit weer vol met zijn gebruikelijke acteurs; Tobey Maguire als Peter Parker, Kirsten Dunst als Mary Jane Watson en natuurlijk James Franco die de rivaal speelt van Peter Parker als Harry Osborn.

Ik zal eerlijk zijn dat ik voer deze films mijn twijfel had. Slechte reviews van andere mensen aan de ene kant, goede kritieken van vrienden aan de andere zeide. De enigste mogelijkheid voor mij was kijken naar de film zelf. De film zet zich voort na het gebeuren van Doctor Octopus en het gaat Peter Parker voor de wind. De mensen houden van Spider-Man dit open en bloot de mensen van de stad redde en Mary Jane houd van Peter Parker wiens identiteit van Spider-Man aan haar is onthuld. Maar het gaat allemaal snel mis als de biomaterie bekend bij trouwe fans als de Symbiont en de latere 'Venom' op aarde aan komen. Het word nog erger als de echte moordenaar van Ben parker, Peter's oom dankzij een ongeluk veranderd in een zand controlerend wezen genaamd als 'Sandman' geld wil verzamelen voor zijn zieke dochter door bankovervallen te plegen. Als je daarbij nog optelt dat Harry Osborn de nieuwe Green Goblin wordt dan weet je dat de film vol met actie zit. ik was zelf bang dat zoveel actiefiguren tot een onoverzichtelijk geheel zouden volgen maar het werd uiteindelijk een zeer goede combinatie. Als Peter Parker's pak van Spider-Man door de Symbiont word aangepast zien we de invloeden daarvan duidelijk terug in Peter zijn gedrag. Hij word arrogant en krijgt een soort van emo-uiterlijk, verpest zijn relatie met Mary Jane en is bijna net zo slecht als de boeven die hij oppakt. De film begint echter pas echt als de symbiont door Peter word verwijderd en zich hecht aan Edie Brock, de door peter werkeloos gemaakte fotograaf. vanaf dat moment bestaat Venom, een op wraak belust wezen die uiteindelijk samen met Sandman samenspant om Spider-man te verwoesten.

De film bevat vele plotwendingen en zal voor fans bekende scènes laten zien. het geheel is allemaal goed in elkaar gebreid en de rollen worden zeer goed gespeeld. Alhoewel ik Venom wat weinig vond voorkomen in de film weet ik dat de kans groot is dat in de volgende Spider-Man film hij terug zal komen. Van de huidige drie Spider-Man films die er zijn vond ik dit een van de beste en Spider-Man 1 eigenlijk de slechtste. In het licht dat de eerste meestal de beste film is denk ik dat we mogen zeggen dat deze saga nog lang niet door zijn hoogtepunten heen is. Natuurlijk komt dit ook door de vele reeds bestaande verhalen van Spider-Man.

Cijfer: 9

Geen opmerkingen: