dinsdag 12 juni 2007

Column; Kerstmis, de kerstman en de denneboom

Ja mensen,

het is weer bijna kerstmis. Het feest van een grote (imitatie) dennenboom, overdadige lichtjes, zang, cadeautjes en regen als vervanger voor sneeuw is weer aangebroken. Ik houdt van Kerstmis, jawel ik houdt ervan ook al neem ik het kwa geloof niet zo nauw. Ik houd van die groene boom en van wat Kerstmis is.

Kerstmis is namelijk een feest wat inmiddels zo vaak is omgevormd dat het een smeltkroes is geworden, zo groot dat vrijwel iedereen het kan vieren zonder al te veel tegen zijn denkwijze in te gaan. Het begon namelijk als 'heidens' winterfeest en daar komt de eeuwig groen blijvende dennenboom dan ook vandaan. Toen werd het door het Christendom geannexeerd en samengevoegd met de geboorte van hun profeet Jezus (ik zeg 'hun' profeet omdat ik met religie aanzich niets heb). Maar het werd leuker dan dat, de kerstman kwam erbij.

Waar de kerstman vanaf komt, ik denk van Sinterklaas, nee wacht laat het mij uitleggen. De gedachte is zo gek nog niet, en wetenschappers hebben daadwerkelijk geld erin gestoken. Ik zal eventjes kort de zaak uitleggen. De kerstman heet in de VS 'Santa Claus' en de Sinterklaas heet eigenlijk 'Sint Nicolaas'. De kleine verschillen vinden hun oorsprong waarschijnlijk in de taal. Engels kan geen 'aa en 'int' aan. Hij komt van de Noordpool omdat veel mensen in de VS van oorsprong uit England komen en Spanje was hun doodvijand. Omdat er geen schoorstenen zijn op de Noordpool zijn de zwarte pieten vervangen door de elfjes die wat in de mythologieën van de landen bij de Noordpool in Europa veel voorkomen (Noorwegen bijvoorbeeld).

De stoomboot is weg, waarschijnlijk omdat bij de creatie een stoomboot nog niet echt bestond en dus ook niet bij Sinterklaas standaard was, bovendien is de Noordpool van ijs.
Daar, de kerstman in een notendop. Ach, zolang ze maar oud, vriendelijk en gul zijn zullen we maar zeggen. Alleen erger ik mij een beetje aan de hoeveelheid cadeaus die kinderen krijgen en wat voor soort. Het zou niet schaden als een cadeau naast leuk ooknog leerzaam was.

Geen opmerkingen: