dinsdag 12 juni 2007

Column: Feestdagen prijzengeweld

Het is weer eens rond de feestdagen. Voor veel mensen betekend dit hun kamers volhangen met allerlei prullaria. Die oude Sint met zijn pieten (Schoorsteenvegers zijn het, geen negerslaafjes!!!) zijn weer het land binnen zullen we maar zeggen.
Een stoomboot, zo'n kolenverslindend ding, u weet wel en dan komt ie ook nog eens van Spanje.

Ah, maar dat valt allemaal nog wel mee, ik ben ook kind geweest en ik kan me nog goed en met dank herrineren dat de Sint in het duister op het platteland het kleine, inmiddels gesloopte huisje van mijn reeds overleden lieve oma kon vinden. Het was dan altijd feest en gezellig zo met de gehele familie. (pakweg 10 neefjes en nichtjes en hun ouders in een kamer van ongeveer 5 bij 5 meter)

En dan met kerstmis nog eens, maar dan ook met oud-en-nieuw koekjes, een goede tijd met goede herineringen.Wat zegt u, nu geen goede tijd, welnee alle tijden zijn goed, zelfs de slechte!
Maar tegenwoordig valt mij het brute geweld van de commercie op. Plotseling reclames in zwart\wit met bijna perfecte mensen die allerlei parfum aan je proberen te verkopen of lingerie...mooi voor je vriend\vriendin. Nu stoort me dat natuurlijk niet, een lekker luchtje of spannende lingerie voor je vriendin is natuurlijk altijd een leuk\mooi cadeau (alhoewel niet echt origineel cadeau), maar het zijn die irritante reclames. Plotseling ontploft de hoeveelheid speelgoedreclames en zie je kinderen in winkels zeuren om pepernoten.

Inmiddels is hier de kerstboom vervangen door een kunstkerstboom, net zoals tegenwoordig de feestdagen ook kunstfeestdagen zijn. Nee, beste lezers dat maakt je niet gelukkig, die huidige feestdagen. Vaak kies je de commerciele wijze, maar verkies je de traditionele. Doe jezelf een dienst en negeer die rotzooi van TV.

Geen opmerkingen: