vrijdag 15 juni 2007

Boekreview: Claude Monet

Ik heb nu sinds een paar weken een boek van de uitgever 'Taschen' uit welke het leven en werk behandeld van de schilder Franse Claude Monet. Monet was een impressionistische schilder uit de 19e eeuw. Zijn werk was van groot belang voor de impressionistische schilderkunst en heeft 50 jaar voor tijd de basis gelegd voor andere schilderswijzen die heden ten dage nog steeds in ontwikkeling zijn.

Ik moet zeggen dat ik in het begin sceptisch was. Als liefhebber van M.C. Esher was ik bang dat ik het impressionisme te organisch zou vinden, of simpelweg een klodder verf. Dat bleek onterecht, sterker nog ik vind het een mooie schilderkunst inmiddels, alhoewel Esher nogsteeds mijn favoriet is. Alhoewel ik Monets bekendere werken mooi vind, denk ik toch dat sommige minder bekende werken uit zijn oeuvre mij beter bevallen. Vooral zijn serieschilderijen welke heel bekend zijn, vind ik juist net wat minder spreken dan andere vaak wat oudere werken.

Het boek beschrijft Monet's leven van geboorte tot dood, behandeld al zijn periodes en laat veel (maar niet allemaal) van zijn werken zien. het is tevens een goede introductie in de impressionistische schilderskunst.

Inmiddels ben ik bezig emt een wat dieper boekje over de menselijke psyche, of liever gezegd enkele stoornissen. Het boek is genaamd 'De Vluchtende Geest' en is geschreven door Antonio Melechi. Geen idee of het wat is overigens, eerst nog lezen. ;)

Geen opmerkingen: