woensdag 13 juni 2007

Column: CITO-toets

Het is alweer een tijdje geleden dat ik heb geschreven. Ik ga het vandaag even niet hebben over filosofische zaken, of het gezeik van de wereld. Nee, ik ga het hebben over gewone zaken die gebeuren in de wereld. Zoals bijvoorbeeld de CITO-toets.

Kijk, de CITO-toets is een belangrijke toets waarmee o.a. wordt getest wat voor vervolgopleiding een kind in groep acht het beste kan gaan volgen. U weet wel, kinderen gaan naar school, krijgen een vodje papier en een potlood plus gum en kunnen dan vragen gaan invullen. Ik kan mij nog mijn CITO-toets herinneren als de dag van gisteren.
Ik kwam in de klas en had net die morgen voor het eerst gehoord dat we een toets zouden krijgen, voorbereiding was dus niet echt ter plaatsen zullen we maar zeggen. Nu was dat ook geen ramp, ik had nog nooit hoeven te leren en alhoewel ik het eigenlijk wel zou moeten leer ik nu nogsteeds niet echt.
Dus al snel komt de eerste vraag; Pietje heeft 3 broertjes en 2 zusjes. Als Pietje heeft appels gekregen waarvan hij er 4 mag houden en ieder broertje krijgt evenveel appels als Pietje en zijn zusjes krijgen de helft van het aantal appels als pietje per persoon, hoeveel appels zijn er dan in totaal?
Als verstandig persoon denk je natuurlijk direct 20 appels. Maar kortzichtig als kind zijnde schreef ik op dat ik het niet eerlijk vond dat de zusjes ieder minder appels kregen dan de broertjes en dat vier appels voor Pietje alleen wel heel erg veel was.

Als je dan vervolgens de uitslag terug krijgt zie je een soort berichtje waarop je opleiding staat. Bijvoorbeeld VBO, MAVO, HAVO of VWO, of zoals in mijn geval NVT. Ik had nog nooit van die opleiding gehoord, maar volgens de lerares was die vraag niet nodig. Ik vond dat wel heel erg positief, het betekende vast dat ik alle opleidingen niet hoefde te volgen omdat ik te slim was.

Maar even alle gekheid op een stokje. Het principe van de CITO-toets is natuurlijk het niveau van het kind te testen vanuit de familie zijn oogpunt. Maar de beoordeling daarvan heeft grote gevolgen, meestal kiezen ouders de opleiding van hun kind aan de hand van het advies. Als dit mis blijkt te zijn is er wel een jaartje verspilt, en met de huidige kosten dus al snel een paar duizend euro's. Een nogal duur advies dus soms. Goed, nu zullen u, en ook ik, dat wel voor eigen kind over hebben maar toch.

Binnenkort zullen we wel de uitslagen te horen krijgen, ik hoop dat we dan ook de uitslagen krijgen te horen van de opgevolgde adviezen en het resultaat van dat advies.

Geen opmerkingen: