dinsdag 3 juli 2007

Column: niet recyclebare Auredium

Hola bloggers,

Ik heb besloten om maar weer eens gezond te doen en te gaan fitnessen. Het was niet zo dat ik gestopt was of zo, ik was gewoon vergeten dat ik kon gaan fitnessen. Maar goed, aangezien mijn geheugen vergelijkbaar is met de mist die vaak rondom England hangt denk ik dat dit voor bekenden van mij niet als een verassing moet komen.

Genoeg daarover. De mensen maken zich schijnbaar druk over het klimaat, of althans, als ik Giel Beelen van radio 3 FM moet geloven. Welnu, ik ben best voor klimaatvriendelijke regelingen maar betwijfel het nut ervan. Zelfs als de mensheid in een enkele dag tijd zijn vervuiling naar het niveau nul gaat brengen zal de huidige vervuiling (gezonken kernonderzeeƫrs, giftig afval, uitstoot red.) ervoor zorgen dat de komende 100 jaar de wereld nog zal opwarmen. Tel daarbij op dat landen zoals China en de VS niet snel hun uitstoot gaan verminderen en je weet hoe laat het is.

Wat mij echt irriteert echter is die opdringerigheid van een mogelijk schuldcomplex. “We moeten overstappen op spaarlampen want anders doen we schade aan het milieu en al die schattige diertjes”

Flikker toch op mens! Als ik een gloeilamp wil gebruiken dan doe ik dat toch lekker? Alsof die ene gloeilamp de wereld laat vergaan tegenover de vele fabrieken die alleen al Nederland rijk is. Ik snap best het grote geheel hoor, als heel Nederland 1 gloeilamp minder gebruik dan zijn dat toch al gauw 16 miljoen gloeilampen minder. Wie mij lastig gaat vallen met dergelijke maatregels, weet niet dat zoiets is als een rode lap voor een stier en laat ik met opzet mijn leeslamp een uurtje langer branden, juist omdat men mij lastig ermee valt dat ik mijn gloeilamp uit moet zetten.

Ik kan natuurlijk wel gaan zeiken over de grootmacht China waar de kolencentrales als paddenstoelen uit de grond schieten. Ik kan het hebben over de VS waar nog steeds dikke vette SUV’s rond rijden in de massa’s. Ik heb het reeds al eens gehad over het verbod om te rijden op koolzaadolie in ons eigen kikkerlandje. Maar let’s face it, dat zal niet echt helpen tegen de vervuiling en het bevorderen van een beter milieu. Ik ga in ieder geval aandelen kopen in zonnebrandolie en paraplu’s want dat is pas een investering waar ik toekomst in zien.

Begrijp me niet fout, een beter milieu is een goed streven maar ik denk niet dat het op middellange termijn veel zal veranderen aan het lot van onze planeet. Ja, we moeten het toch doorvoeren maar verwacht er maar niet te veel van. Nee, we moeten mensen geen schuldcomplexen aanpraten over het gebruik van verouderde auto’s en gloeilampen dat is gemeen en doortrapt en dat mag alleen ik zijn.

Hetzelfde geld overigens voor vegetariƫrs. We mogen schijnbaar geen vlees eten, het excuus is dat wij mensen het niet nodig hebben in ons dieet. Nou sorry hoor, als onze voorouders geen vlees waren gaan eten dan hadden onze hersenen nooit genoeg koolhydraten binnen gekregen die nodig waren om de herseninhoud te vergroten. Zonder dat onze voorouders geen vlees gingen eten hadden wij nooit hersenen gehad die in staat waren ethische vraagstukken te stellen over het eten van vlees. Wederom, begrijp me niet fout, we hebben geen vlees meer nodig heden ten dage. Maar hoe leg je dat een boer uit in Afrika die zijn familie laat leven op de kudde koeien die zijn hele bezit is? Hoe vervang je het vleesaandeel in de wereld door plantaardig eten? Het is gewoonweg geen praktisch op te lossen item. Daarbij komt natuurlijk dat ik gewoon mijn plakje vlees wil eten wanneer ik dat wil. Dat Flappie het konijn, of Clara de koe daarvoor betaald met zijn/haar leven lijkt mij daarbij van minder belang. In de natuur is de dood heel normaal, alleen de mens maakt er iets ongebruikelijk van, en dan alleen in gedachte.

Goed, ik heb weer genoeg heilige huisjes een stevige trap tegen het achterste gegeven zogezegd. Ik ga maar weer eens verder met mijn dagelijkse bezigheden.

De mazzel!

Auredium Riptide

Geen opmerkingen: